Hogyan tudnak becsapni az élelmiszercímkék?

Készítette:  
Értékelje az írást
(1 Szavazat)

Az élelmiszercímkék a mi tájékoztatásunkat szolgálják, mégis sokszor csupán felszínesen átsuhanunk rajtuk. A mai tendenciák szerint egyre tudatosabbak (egészségtudatosabbak) vagyunk, ezért az élelmiszergyártóknak néha trükközniük kell, hogy a termékük továbbra is eladható legyen. Szerencsére a címkézési szabályozás elég szigorú, de azért néha mégis megbújik például egy kis cukor az összetevők között, a laikus felhasználóknak ismeretlen néven. Szóval ehhez kapcsolódóan szeretnénk most néhány tippet adni nektek, hogy tényleg azt kapjuk az adott terméktől, amit elvárunk.

Ne terelje el a figyelmed az árucikk elülső csomagolása

Hiába találsz néhány fontos infót a termék elején, a lényeg mégis hátul fog rejtőzni. Az elülső csomagolás leginkább arra szolgál, hogy csinos kinézetével és egy hangzatos állítással meggyőzzön, hogy neked ezt kell választanod. Kutatásuk kimutatták, hogyha a termék elején az egészségre vonatkozó információkat helyeznek el a gyártók, akkor a fogyasztók nagyobb valószínűséggel fogják megvásárolni azt az adott árut, a másikkal szemben (ahol nem találunk az egészségre vonatkozó állításokat). Gondolj csak bele, nagyobb eséllyel választasz egy olyan toast kenyeret, ahol nagy betűkkel villog az elején, hogy teljes kiőrlésű. Pedig ha megfordítod hátulját és megnézed egy kicsit jobban az összetevőket, rájössz, hogy kb. csak 10% teljes kiőrlésű lisztet tartalmaz, a többi pedig sima fehér liszt.

 

Mindig olvasd el az összetételt

Az összetevőket mennyiség szerinti sorrendben kell feltüntetni, a legnagyobb mennyiségűtől a legkisebb felé haladva. Vagyis a legelső összetevő lesz az, amiből a legtöbb található egy élelmiszerben. Tehát az első három összetevő alapján már könnyedén el tudod dönteni, hogy tényleg ezt a terméket keresed-e vagy megfelel-e az igényeidnek, hiszen ezeket tartalmazza a legnagyobb mennyiségben. Például ha az elsők közt szerepel a hidrogénezett olaj vagy valamilyen finomított cukor, akkor biztos lehetsz benne, hogy egy egészségtelen terméket tartasz a kezedben. Másik tippünk, hogy keresd azokat az élelmiszereket, amelyekben kevesebb összetevő van. Ha 2-3 sornál hosszabb az összetétele, akkor valószínűleg nagyon feldolgozott.  

 

A tápérték táblázat is sokat segít

Nemcsak azoknak jön jól a tápértékek feltüntetése, akik számolják a makróikat vagy cukorbetegek. Ha szeretnél egy kicsit tudatosabban étkezni, nem árt néha elolvasni, hogy mennyi kalóriát tartalmaz valami és mennyi az ajánlott adagja.

 

 

Mit jelentenek a különböző állítások?

Az egészségesnek hitt élelmiszerek címkéjén sokszor szerepelnek például a light vagy a bio kifejezés, hogy felkeltsék a figyelmünket és meggyőzzenek, hogy nekünk kell ez a termék.

Nézzünk meg néhányat, mit is jelentenek pontosan:

Csökkentett energiatartalmú: Lehet csökkentett zsírtartalmú, szénhidráttartalmú vagy csak kevesebb kalóriát tartalmaz. Elég becsapósak mivel csak arra figyelünk, hogy valamiből kevesebb van benne és azt már meg se nézzük az előállító hogyan érte ezt el. Például hiába csökkentett zsírtartalmú, ha teli van hozzáadott cukorral. Vagy mondjuk a szénhidrátcsökkentett termékek ugyan kevesebb szénhidrátot tartalmaznak, de több bennük a zsír általában.

Bio/Öko: Néhány szóban összefoglalva olyan élelmiszer, amelynek a mezőgazdasági eredetű alkotórészeinek legalább 95%-a ökológiai gazdálkodásból származik, nem kezelték ionizáló sugárzással és GMO-mentes.

Alacsony cukortartalmú: a termék cukortartalma nem haladja meg az 5 g/100 g vagy 2,5 g/100 ml határértéket.

Cukormentes: a termék cukortartalma nem haladja meg a 0,5 g/100 g, ill. a 0,5 g/100 ml mennyiséget.

Hozzáadott cukrot nem tartalmaz: a termék készítéséhez nem használtak mono- és diszacharidot vagy egyéb édesítő hatású élelmiszert, például mézet.

Természetes módon előforduló cukrokat tartalmaz: Cukrot nem tettek hozzá, de természetes módon tartalmazhatja.

Csökkentett cukortartalmú: a normál élelmiszerekhez képest legalább 30 %-kal kevesebb cukrot tartalmaz.

Teljes kiőrlésű gabonával készült: Valószínűleg csak kisebb mennyiségben tartalmaz ilyen gabonát. Ha nem az első 3 összetevő között szerepel, akkor csak elhanyagolható mennyiségben van benne teljes kiőrlésű.

Gluténmentes: Nem feltétlenül egyenlő az egészségessel, sok esetben túlságosan feldolgozottak az ilyen élelmiszerek, sok hozzáadott cukorral és zsiradékkal.

Gyümölcs ízű: A gyümölcs ízt mesterséges aromákkal érték el, valószínűleg gyümölcs nem is található benne.

Transzzsírmentes: vagyis 100 gramm ilyen élelmiszerben a transzzsírsavak mennyisége nem haladhatja meg a 2 grammot. Tehát ha 200 gramm csokis kekszet megeszünk, akkor már nem beszélhetünk traszzsírsavmentesről.

 

Rejtett cukrok

A cukornak megszámolhatatlanul sok neve van, amiből nem biztos, hogy mindet ismerjük. Na, pont ezt az előnyt tudják kihasználni a gyártók. Így nem csak a cukrot magát tudják elrejteni, hanem a mennyiségével is tudnak trükközni.

Néhány cukorjelölés: répacukor=szacharóz=nádcukor, barna cukor, kókuszcukor, szacharóz, glükóz=szőlőcukor=dextróz, fruktóz=gyümölcscukor, dextrán, monoszacharidok, diszacharidok, maltóz, maltodextrin, galaktóz, méz, melasz, (tejcukor=laktóz), invert cukor, kukorica szirup, juharszirup, rizsszirup, magas fruktóztartalmú kukoricaszirup, glükóz-fruktóz szirup, keményítőszirup, agávészirup stb.

 

Elolvasva: 953 alkalommal Utolsó frissítés: csütörtök, 29 március 2018 19:42

Írja meg véleményét

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. HTML kód használata nem engedélyezett!

 

Nem akarsz lemaradni? Kövess minket!

 

Az itt közzétett összetétel adatok cask tájékoztató adatok, az információk folyamatos frissítésén dolgozunk, de minden gyártói változást nem tudunk azonnal átvezetni. A tartalom szerzői jogvédelem alatt áll. A weboldal tartalma az üzemeltető szellemi terméke, amely kizárólag a vonatkozó törvényi kereteken belül használható fel. A cikkek megírása non profit jellegűek, nem volt befolyása a tartalmi részre egyetlen gazdasági társaságnak sem. A cikkben közzétett információk és adatok informatív jellegűek és szubjektívek. Előzetes írásbeli beleegyezés nélkül a weboldal tartalmi alkotóelemei sem nyilvános sem zárt adatbázisokban nem tárolhatóak. Beleegyezés megléte esetén sem változtathatók meg a weboldal tartalmi és formai alkotóelemei közzététel céljából, ill. azok nem használhatók fel a weboldal céljaitól eltérően.

Adatvédelmi tájékoztató

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.