10 superfood, amit érdemes megismerni

Készítette:  
Értékelje az írást
(0 szavazat)

Talán már mindenki hallott a superfoodokról, vagyis azokról az ételekről, amelyekben rengeteg jótékony hatású vitamin és ásványi anyag található. Egyre többször találkozhatunk velük, szóval összeállítottunk egy tízes listát, hogy bemutassuk a legnépszerűbbeket és az élettani hatásukat.

1.    Acai bogyó

Dél-Amerikából az Amazonas vidékéről származik ez a kis, lila bogyós gyümölcs. Gazdag antioxidáns tartalommal rendelkezik és ORAC értéke a legmagasabb a gyümölcsök és a zöldségek között. Az ORAC érték megmutatja egy bizonyos élelmiszer, kiegészítő vagy összetevő szabadgyök pusztító és semlegesítő képességét. Minél magasabb ez az érték, annál jobb antioxidánssal van dolgunk. Az acai bogyóban kevés cukor található, azonban kitűnő forrása a vasnak, a kalciumnak, a rostnak és az A-vitaminnak. Antocianinok természetes elegyét is tartalmazza, amelyek a színét adják. A flavonoidjai segítenek harcolni a káros szabad gyökök ellen. A kutatások kimutatták, hogy Omega zsírsav tartalma révén igen jó hatással van idegrendszerre és az izomzatunk működésére is. Ezenkívül az acai a diéta során szintén hatékonyan segíthet, hiszen értékes tápanyagainak köszönhetően csökkenti az éhségérzetet, gyorsítja az anyagcserét és növeli energiaszintünket. Ha pedig még jobban szeretnénk az antioxidánsainak az előnyét kihasználni, használhatunk acai bogyós kozmetikumokat is.

 

2.    Méhpollen

A méhpollen nem más, mint a virágos növények virágporának és méhek emésztőenzimeinek a keveréke. Nagy mennyiségű aminosavat, szénhidrátot és vitamint tartalmaz, így biztosítja a megfelelő energiaellátást a szervezetünknek. Kiváló immunerősítő, mivel A-, B-, C-, D- és E-vitamint, valamint fehérjét, kalciumot, magnéziumot és szelént is tartalmaz. Az allergiában szenvedőknél tanulmányok kimutatták, hogy segíthet a hisztamin szintjét csökkenteni a testünkben. Enzimei révén pedig jótékony hatással van emésztésünkre. Fontos megjegyezni, hogy a hő tönkreteszi az értékes tápanyagait a méhpollennek.

 

3.    Kakaó

Teobromin tartalma miatt élénkítő hatású, de kb. tízszer gyengébben, mint a kávé. Flavonoid és polifenol vegyületei segíthetnek a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében. Vitamin és ásványi anyag összetétele kiemelkedő és kis mennyiségben rostot is tartalmaz. Ezenkívül kitűnő forrása antioxidánsoknak és magnéziumnak. Ha igazán szeretnénk kiélvezni élettani hatásait nyers kakaóport vagy kakaóbab töretet válasszunk, esetleg magas kakaótartalmú étcsokoládét.

 

4.    Chia mag

Egyik legnagyobb előnye az alacsony kalóriatartalma, amely kiemelkedő tápanyagtartalommal párosul. Ez a kis magocska Dél-Amerikában az aztékok és maják fontos tápláléka volt. Szintén találhatók benne antioxidánsok, amelyek öregedésgátló és rákmegelőző hatásokkal bírhatnak. Ezenkívül rost, Omega-3 zsírsavak és fehérje is fellelhető benne. Vízbe beáztatva egy napra vagy csak pár órára, gélt képez, így akár tojás helyett vagy lekvárok készítéséhez is felhasználhatjuk.

 

5.    Kókuszolaj

Erős antibakteriális-, vírus-, és gombaölő hatású, ezért is olyan népszerű a kozmetikai iparban. Telítetlen zsírsavainak kb. 50%-a laurinsav, amely pozitívan segít a szívproblémák és a magas vérnyomás megelőzésében. Erősíti immunrendszerünket, csontjainkat és fogaink egészségét. Kontrollálja a vércukorszintet, illetve serkenti az inzulin kiválasztását. Közepes szénláncú zsírsavai nem járulnak hozzá a zsírszövetek kialakulásához és lerakódásához, ezért a fogyókúra során is kiválóan alkalmazható főzéshez vagy sütéshez. Viszont fontos, hogy jó minőségű, lehetőleg extra szűz kókuszolajat válasszunk.

 

 

6.    Kelp tengeri moszat

A kelp egy tengeri moszat, amely gazdag vitaminokban (A-, B12-, B6-, C-vitamin), ásványi anyagokban (vas, magnézium, kalcium, cink) és enzimekben. Több, mint 60 nyomelemet tartalmaz, az egyik legtermészetesebb jód és káliumforrás. Így pajzsmirigy problémák esetén hasznos lehet szervezetünk számára. Antioxidánsai, karotinodjai, flavonoidjai és alkaloidjai segíthetnek harcolni a káros szabad gyökök ellen. Egyik fontos alkotója az alginát, amelyet sodium alginátként ismerhetünk a sütemények, csokoládék, fagylaltok, olívabogyók csomagolásáról, mivel ez a vegyület sűrítő és jégkristály képző tulajdonságokkal rendelkezik.

 

7.    Maca gyökér

Az Andok lejtőiről származó gyökérzöldség, amelyet az inkák ginzegjének is neveznek. Gazdag forrása a kalciumnak, magnéziumnak, foszfornak, de B-vitaminok és jód ugyancsak található benne. Nők esetében kifejezetten hasznos lehet a fogyasztása, mivel normalizálja a menopauza tüneteit, kiegyensúlyozza a hormonháztartást. Tápanyagtartalma révén hozzájárul az energiaszint és a csontok egészségének a fenntartásához. A macának a pörkölt cikóriához hasonló, édeskés íze van. nagyon jól illik különböző turmixokhoz.

 

8.    Matcha por

Egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk róla, hogy milyen sok pozitív élettani hatással rendelkezik a matcha tea, illetve por. A matcha teában nagyon sok vitamin (A, B, C, E, K), ásványi anyag és egy theanine nevű aminosav található. A theanine egy nyugtató hatású vegyület, mely az alvásminőséget pozitívan javíthatja. Akárcsak más teafajtákban, ebben is fellelhetőek antioxidánsok, polifenolok, katechinek és tanninok. Koffeintartalmú italról van szó, kétszer, ill. háromszor több van benne, mint a fekete teában. Ezenkívül egy pohárban annyi antioxidáns található, mint 10 pohár zöld teában.

 

9.    Spirulina

A spirulina, egy spirálos szerkezetű alga. Leginkább rendkívül magas proteintartalmáról valamint antioxidáns, vitamin és ásványi anyag tartalmáról ismeretes. 3-4-szer több fehérje van benne, mint a különböző húsokban, illetve mind a 8 esszenciális aminosavat tartalmazza. Igazi instant energiabomba, igen magas vastartalommal, valamint számottevő B1- és B2-vitamin tartalommal rendelkezik. Ez utóbbiak közül a B1-vitamin, vagy más néven tiamin növeli az energiaszintünket, ezenkívül a szemünk és agyunk egészségére is kedvező hatást fejt ki.

 

10. Goji bogyó

 A goji bogyó a második gyümölcs a világon, amely a legnagyobb mennyiségben tartalmazza a C-vitamint, még a narancsnál is több található benne. Valójában az ősi Kínában a történelem során már használták gyógynövényként. Vitaminjai révén az immunrendszer erősítésében és a nátha ellen szintén hatékony lehet. Egy adag goji bogyóban 23 kcal van, alacsony cukortartalmú. Az antioxidánsai közül a zeaxantin a szem védelmében vesz részt. A vércukorszintet is stabilizálja, segíti az inzulin előállítását. Egy nemrég megjelent tanulmányban 14 napon keresztül goji bogyó levet itattak a résztvevők egy részével. Majd a kiértékelés során összehasonlították a goji bogyót fogyasztók és nem fogyasztók eredményeit. Azoknál az embereknél, akik itták ezt a gyümölcslevet javulást figyeltek meg az energiaszintjükben, a sport teljesítményükben, a koncentráló képességükben és az alvás minőségükben. 

 

Elolvasva: 1471 alkalommal Utolsó frissítés: szombat, 03 június 2017 23:20

1 vélemény

Írja meg véleményét

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. HTML kód használata nem engedélyezett!

 

Nem akarsz lemaradni? Kövess minket!

 

Az itt közzétett összetétel adatok cask tájékoztató adatok, az információk folyamatos frissítésén dolgozunk, de minden gyártói változást nem tudunk azonnal átvezetni. A tartalom szerzői jogvédelem alatt áll. A weboldal tartalma az üzemeltető szellemi terméke, amely kizárólag a vonatkozó törvényi kereteken belül használható fel. A cikkek megírása non profit jellegűek, nem volt befolyása a tartalmi részre egyetlen gazdasági társaságnak sem. A cikkben közzétett információk és adatok informatív jellegűek és szubjektívek. Előzetes írásbeli beleegyezés nélkül a weboldal tartalmi alkotóelemei sem nyilvános sem zárt adatbázisokban nem tárolhatóak. Beleegyezés megléte esetén sem változtathatók meg a weboldal tartalmi és formai alkotóelemei közzététel céljából, ill. azok nem használhatók fel a weboldal céljaitól eltérően.

Adatvédelmi tájékoztató

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.