Mi az a makrobiotika?

Készítette:  
Értékelje az írást
(1 Szavazat)

Már olyan sok táplálkozási irányzat került elő az utóbbi években, hogy az ember szinte csak kapkodja a fejét a sok idegen vagy furcsa diéta hallatán. Nemrég egy nagyon finom ostya vásárlása során sikerült találkoznom a makrobiotikus táplálkozással és mivel érdekesnek találtam a dolgot, gondoltam utána járok egy kicsit.

A makrobiotikus diéta nagyjából a múlt század végén jelent meg, amikor egy japán katona doktor (Sagen Ishizika) kitalált egy táplálkozási és gyógyítási elméletet, amely egy hagyományos Keleti diétán alapult. Ez a japán étrend teljes értékű, finomítatlan élelmiszereket tartalmazott és kerülte az állati eredetű termékeket.

A makrobiotikus diétát követők úgy hiszik, a teljes ételek, amelyeket organikus körülmények között neveltek, különböző energiákat tartalmaznak. Ez az energia szétáramlik a testünkben az elfogyasztás során. Mindazok a tényezők, ahogy az élelmiszert kezelték, termesztették hatással vannak az étel energiáira és így kihatnak a mi szervezetünkre is. Az étkezés számukra tisztelgés az Anya természet és termesztők számára. Ezért is figyelnek oda arra, hogy az adott ételt alaposan megrágják, legalább 50-szer.

A makrobiotikus szó a görög macro (hosszú) és biosz (élet) szavakból ered. Ezért is hívják a hosszú élet művészetének. Tulajdonképpen nem nevezhető diétának, hanem inkább spirituális életstílus. Olyan ételek fogyasztását ajánlja, amelyek gazdag tápanyag források és segítik a yin/yang egyensúly fenntartását. Mint például a teljes értékű gabonák, babfélék, organikus zöldségek, levesek, tengeri „zöldségek”, kismértékben halak és gyümölcsök, különböző magok és aromamentes teák. A Yin élelmiszerekbe tartoznak a hideg és édes (passzív élelmiszerek), míg a Yang jelenti a meleg és sós ételeket (agresszív élelmiszerek).

Az élelmiszerek vásárlásánál fontos szempont, hogy lehetőleg helyi, természetes forrásból származzon, organikus legyen és kerüljük a feldolgozottakat. A különböző ételcsoportokat a makrobiotikus piramis foglalja össze.

 

 

Az étrend alapját a különböző gabonák jelentik, amelyek mintegy 40-60 %-ban vannak jelen. Barna valamint vadrizs, köles, zab, árpa, hajdina, kukorica, rozs fogyasztása javasolt.

A zöldségek a következő fontos alapkő, amelyeknek a tányérunk 30 százalékát kell alkotnia legalább, nyers vagy főzött formában. A leveles zöldségek nagyon népszerűek, csak a megadottakat lehet naponta (káposzta, brokkoli, karfiol, gomba…) és csak néhányat lehet alkalmanként enni (uborka, zeller…). A lényeg, hogy lehetőleg minél kevesebb feldolgozással készítsük el és hidegen sajtolt olajokat alkalmazzunk a sütéshez.

Fehérjeforrásként a babfélék vagy azok fermentált változatai az ajánlottak. Leginkább tempeh, miso, tofu, csicseriborsó, lencse. Ezek 10 %-ban vannak jelen az étkezések során naponta egyszer. A tofu, a miso, a tempeh pedig heti egyszer vagy kétszer szerepelhet az étrendben.   

A tengeri növények gazdag vasforrásnak tekinthetők, emellett magas kalcium, béta-karotin és B12-vitamin tartalmúak. Nagy népszerűségnek örvend a nori, wakame, agar-agar.

A magvak és diófélék csak maximum 2-szer férnek bele ebbe az életstílusba egy héten. A pirított magvakat részesítik előnyben, mint mandula, földimogyoró, pekándió, viszont a brazil dió, a kesudió és a pisztácia tiltottak.

 Igyekeznek csak frissen fogott, helyi, nem zsíros halakat fogyasztani 2-szer vagy 3-szor egy adott héten. Talán a meglepőbb az, hogy a gyümölcsök nem képezik alapját a makrobiotikus diétának. Csak nagyon kevés engedélyezett (alma, barack, bogyós gyümölcsök…), a trópusiak pedig kifejezetten tiltottak. 

Elolvasva: 1287 alkalommal Utolsó frissítés: szerda, 15 február 2017 20:25

Írja meg véleményét

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. HTML kód használata nem engedélyezett!

 

Nem akarsz lemaradni? Kövess minket!

 

Az itt közzétett összetétel adatok cask tájékoztató adatok, az információk folyamatos frissítésén dolgozunk, de minden gyártói változást nem tudunk azonnal átvezetni. A tartalom szerzői jogvédelem alatt áll. A weboldal tartalma az üzemeltető szellemi terméke, amely kizárólag a vonatkozó törvényi kereteken belül használható fel. A cikkek megírása non profit jellegűek, nem volt befolyása a tartalmi részre egyetlen gazdasági társaságnak sem. A cikkben közzétett információk és adatok informatív jellegűek és szubjektívek. Előzetes írásbeli beleegyezés nélkül a weboldal tartalmi alkotóelemei sem nyilvános sem zárt adatbázisokban nem tárolhatóak. Beleegyezés megléte esetén sem változtathatók meg a weboldal tartalmi és formai alkotóelemei közzététel céljából, ill. azok nem használhatók fel a weboldal céljaitól eltérően.

Adatvédelmi tájékoztató

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.