A kakaótartalom a lényeg a csokiban?

Készítette:  
Értékelje az írást
(1 Szavazat)

A csokoládék között is elképesztően nagy különbségek lehetnek, vannak egészségesebb és kevésbé egészséges finomságok közöttük. De hogyan tudhatjuk pontosan, hogy melyik a jobb választás? A csokin látható kakaó százalék a titok nyitja, amely tényleg megmutatja, miben különbözik egy 60%-os és egy 80%-os tábla csokoládé.

Azok a bizonyos százalékok

A csomagoláson elhelyezett, jól látható százalék jelzi nekünk, hogy az az adott csokoládé valójában mennyi kakaóbab felhasználásával készült. A kakaóbab töretből készül maga a csokoládé. Ezt felaprítva a kakaómasszát vagy kakaólikőrt és ennek zsírtartalmát kipréselve létrejön a kakaópor és a kakaóvaj. A Magyar Élelmiszerkönyv meghatározása szerint a csokoládé, olyan termék, amely kakaótermékekből (kakaómassza, kakaóvaj, kakaópor) és cukorból készül, valamint legalább 35% összes kakaó szárazanyagot tartalmaz, és ebből legalább 18% kakaóvaj és legalább 14% zsírmentes kakaó szárazanyag.

Tehát, ha van egy tábla 80%-os csokoládénk, akkor a tábla 80%-a kakaólikőr és kakaóvaj lesz, a maradék 20% pedig az egyéb hozzáadott összetevők, például cukor. Minél magasabb egy termékben a kakaó aránya, annál sötétebb lesz.

 

Több kakaó, keserűbb csokoládé?

Elég egyszerűnek tűnik, hogy minél magasabb a kakaótartalom, annál keserűbb lesz a csokink. Csak úgy, mint a kávébab esetében, a kakaóbab ízét is nagyon sok tényező befolyásolja: a talaj típusa, a termesztési körülmények, és az, hogyan történt a betakarítás, a fermentálás, a pörkölés és a temperálás.

Mivel azonban a különböző gyártók általában más és más kakaó szárazanyag és kakaóvaj aránnyal dolgoznak, így az egyik márka terméke sokkal intenzívebb ízű és színű lehet, mint a másiké. Azért az biztos, hogy egy 80%-os kakaótartalmú csokoládé, sokkal keserűbb, mint egy 40%-os.

 

Magasabb a kakaótartalma, tehát egészségesebb?

Általában az ét-, a tej-, és a fehércsokoládé a legismertebbek. Az étcsokoládéban található cukor, kakaóvaj és kakaómassza. A kakaótartalma 30%-tól 70-80%-ig változhat. Ebbe a kategóriába tartozik a keserű, a közepesen édes és az édes fekete csokoládé úgyszintén. Az étcsoki 100 grammjában 175 milligramm flavonoid található, míg ugyanennyi gramm tejcsokiban csak 75 milligramm.

A tejcsokoládé a cukron, a kakaóvajon és a kakaómasszán kívül már tejport (min. 14%) is tartalmaz. A fehér csokoládé különlegessége, hogy nincsen benne kakaómassza, csak cukor (max. 55%), tejpor (14%) és kakaóvaj (20-45%) alkotja.  

Tehát mindegyik típusában található cukor. Akkor viszont miért olyan népszerű mégis a jó minőségű csokoládé, valamint a nyers kakaóbab töret az egészséges életmódot követők körében is? A válasz erre a benne található flavonoidok miatt, amelyek hozzájárulnak szívünk védelméhez, gyulladáscsökkentőek, javítják agyunk működését és a hangulatunkra is pozitív hatás gyakorolnak.

Minél magasabb a kakaótartalom, annál több a flavonoid és annál kevesebb a hozzáadott cukor, pálmazsír és egyéb „töltelék”. Viszont ezt a kedvező antioxidáns tartalmat nagyban befolyásolja a feldolgozás, így a kevésbé feldolgozott csokoládéknak magasabb az antioxidáns tartalma. Ezért előfordulhat, hogy egy 65%-os, nem annyi műveleten átesett termékben több a flavonoid, minta 80%-osban.

 

Most akkor melyiket válasszuk?

Számítanak az összetevők és a feldolgozás módja is. Mindig olvasd el a címkét, és nézd meg, hogy milyen arányban tartalmaz a termék kakaóvajat, kakaóport, kakaómasszát és cukrot. Minél kevesebb alkotóelem van felsorolva, annál kevésbé feldolgozott. Mire érdemes még odafigyelni?

·         Kakaóvaj helyett valamilyen növényi zsiradékot tartalmaz.

·         A cukor az első összetevője.

·         Holland kakaót tartalmaz (ez az alkalizálási folyamat csökkentheti az antioxidáns tartalmát)

·         Származási hely (A minőségi étcsokoládé származhat: Ghána, Ecuador stb.).

 

Figyelj az arányokra

·         Egy tábla csoki 50% kakaótartalommal: 50% szárazanyag és kakaóvaj, 50% töltőanyag (cukor, lecitin, vanília, pálmazsír stb.)

·         Egy tábla csoki 85% kakaótartalommal: 85% szárazanyag és kakaóvaj, 15% töltőanyag (cukor, lecitin, vanília, pálmazsír stb.)

·         Egy tábla csoki 100% kakaótartalommal: 100% szárazanyag és kakaóvaj, 0% hozzáadott cukor és ízesítő stb.

 

Ha tényleg egészséges választást keresel, akkor minimum 70%-os csokoládét válassz. Ez már nagyobb mennyiségben tartalmaz flavonoidokat, így jótékonyan hat egészségünkre.

 

Forrás: greatist.com

Elolvasva: 1515 alkalommal Utolsó frissítés: szombat, 07 április 2018 15:08

Írja meg véleményét

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. HTML kód használata nem engedélyezett!

 

Nem akarsz lemaradni? Kövess minket!

 

Az itt közzétett összetétel adatok cask tájékoztató adatok, az információk folyamatos frissítésén dolgozunk, de minden gyártói változást nem tudunk azonnal átvezetni. A tartalom szerzői jogvédelem alatt áll. A weboldal tartalma az üzemeltető szellemi terméke, amely kizárólag a vonatkozó törvényi kereteken belül használható fel. A cikkek megírása non profit jellegűek, nem volt befolyása a tartalmi részre egyetlen gazdasági társaságnak sem. A cikkben közzétett információk és adatok informatív jellegűek és szubjektívek. Előzetes írásbeli beleegyezés nélkül a weboldal tartalmi alkotóelemei sem nyilvános sem zárt adatbázisokban nem tárolhatóak. Beleegyezés megléte esetén sem változtathatók meg a weboldal tartalmi és formai alkotóelemei közzététel céljából, ill. azok nem használhatók fel a weboldal céljaitól eltérően.

Adatvédelmi tájékoztató

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.