Mikor szedjünk D-vitamint?

Készítette:  
Értékelje az írást
(1 Szavazat)

A téli időszak a megfázások és az influenza kedvenc évszaka. Ráadásul a napsütéses órák száma is kevesebb, mely nemcsak a hangulatunkra lehet hatással, hanem a természetes D-vitamin bevitelt szintén befolyásolja, ennek hiánya pedig komoly problémákat okozhat.

A D-vitamin egy olyan esszenciális vitamin, amihez testünk a napfény segítségével jut hozzá, támogatva fogaink, izmaink és csontrendszerünk egészségét. Hiánya Magyarországon a lakosság 2/3-át is érintheti. Ezért az ősztől tavaszig terjedő időszakban megfontolandó lehet táplálékkiegészítő formában történő bevitele.

A kalciferol vagyis D-vitamin a zsíroldható vitaminok közé tartozó ún. előhormon, a kalcium és a foszfor felszívódásában, illetve csontokba való beépítésében van fontos szerepe.  Ezenkívül részt vesz az anyagcsere folyamtok szabályozásában, hatással van a kognitív képességekre, immunrendszer erősítő valamint néhány rákos megbetegedés kockázatát is csökkentheti.  Hiányában angolkór alakulhat ki, főként a gyermekeknél. Túladagolása pedig csonttörékenységet, érelmeszesedést okozhat, károsítja a veséket és a szívet. 

Nemcsak a napsugarak hatására alakulhat ki, hanem bizonyos élelmiszerekben is megtalálható. Mivel zsírban oldódó vitamin, így a legjobb forrása csupa zsírdús élelmiszer. A zsíros halak közül nagyobb mennyiségben megtalálható a lazacban, a makrélában, a tőkehalmájban.  Továbbá a májféleségekben, a vörös húsokban, vajban, tejben és a tojássárgájában. Inkább az állati eredetű ételekben fordul elő, de néhány gomba, az élesztő és az anyarozs szintén bő forrása.

Táplálékkiegészítő formában történő szedését gyerekek esetében mindenképp ajánlják, de hasznos lehet felnőtteknél is. Főleg akkor, ha valaki nem tartózkodik sokat a szabadba, napfényben, esetleg érzékenyebb a bőre a napsugarakra.

Napi szükségletünket 20 éves korig kb. napi 10 mikrogrammra becsülik. Terhes és szoptatós anyák esetében pedig napi 5 mikrogramm az ajánlott. Érdemes olyan étkezések után bevenni, amik valamilyen minőségibb zsírforrást is tartalmaznak, ugyanis így növelhetjük felszívódását.

 

 

Forrás:

  • www.coachmag.co.uk
  • Cs. J. és Csapóné K. Zs. (2003): Élelmiszer-kémia
Elolvasva: 969 alkalommal Utolsó frissítés: vasárnap, 01 április 2018 16:17

Írja meg véleményét

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. HTML kód használata nem engedélyezett!

 

Nem akarsz lemaradni? Kövess minket!

 

Az itt közzétett összetétel adatok cask tájékoztató adatok, az információk folyamatos frissítésén dolgozunk, de minden gyártói változást nem tudunk azonnal átvezetni. A tartalom szerzői jogvédelem alatt áll. A weboldal tartalma az üzemeltető szellemi terméke, amely kizárólag a vonatkozó törvényi kereteken belül használható fel. A cikkek megírása non profit jellegűek, nem volt befolyása a tartalmi részre egyetlen gazdasági társaságnak sem. A cikkben közzétett információk és adatok informatív jellegűek és szubjektívek. Előzetes írásbeli beleegyezés nélkül a weboldal tartalmi alkotóelemei sem nyilvános sem zárt adatbázisokban nem tárolhatóak. Beleegyezés megléte esetén sem változtathatók meg a weboldal tartalmi és formai alkotóelemei közzététel céljából, ill. azok nem használhatók fel a weboldal céljaitól eltérően.

Adatvédelmi tájékoztató

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.