Prebiotikumok az egészséges bélflóráért

Készítette:  
Értékelje az írást
(1 Szavazat)

Nemrég már olvashattatok az oldalon a probiotikumokról, most ezeknek a „a kis barátait” a prebiotikumokat szeretnénk bemutatni. Hasonló élettani hatással bírnak, mint a probiutikus élelmiszerek és nagyban hozzájárulnak az egészséges emésztés fenntartásának biztosításához.

A prebiotikumok vagy diétás rostok (oligoszacharidok) a probiotikumok kizárólagos tápanyagai, amelyek elősegítik azok elszaporodását és túlsúlyba kerülését a vastagbélben. Szintén jótékony baktériumoknak tekinthetők, valamint nemcsak az emésztést segítik, hanem immunrendszerünket is erősítik. Számos kutatás bizonyítja, hogy csökkentik a vastagbélrák kialakulásának a kockázatát, növelik a kalcium hasznosítását, sőt még a csontsűrűséget is javítják.  Érdekesség, hogy a probiotikumkkal szemben szervezetünk ezeket nem vagy csak nagyon kis mértkékben képes megemészteni. Az ételek közül azonban érdemes a nyers változatokat választani, ugyanis némelyiknél a rosttartalom a főzés során elvészhet vagy megváltozhat.

Együttműködve a probiotikumokkal elősegítik a gyomor megfelelő működését és egyensúlyát. Fontos szerepet játszanak az egészséges bélflóra megőrzésében, főként úgy, hogy növelik a jó baktériumok – Lactobacillusok és Bifidobaktériumok – számát.

 

Miért jó nekünk prebiotikus ételeket fogyasztani?  

·         Enyhítik a szívbetegségek kialakulásának a kockázatát

·         Egészségesebb koleszterinszint

·         Jobb emésztés

·         Stressz hatásának csökkentése

·         Megfelelő hormonális egyensúly

·         Erősebb immunrendszer

·         Alacsonyabb eséllyel alakul ki túlsúly

·         Gyengíti a gyulladásokat és az autoimmun rekaciókat

 

Prebiotikus élelmiszerek egy kiegyensúlyozott étrendben

Valószínű mindenki fogyaszt ilyen prebiotikus élelmiszereket még ha nem is tudatosan, például lehet csak szereti az ízét vagy a kedvencei zöldségei közé tartozik. Az alább felsorolt néhány étellel könnyedén hozzájuthatunk ezekhez a hasznos baktériumokhoz ízletes módon.

1.    Banán

Ha még több prebiotikumot szeretnénk bevinni, akkor érdemes nem teljesen érett banánokat választani.  Fogyaszthatjuk felkarikázva mogyoróvajjal, vagy joghurtba keverve és egy kis fahéjjal ízesítve.

 

2.    Fokhagyma

A legjobb prebiotikus hatás nyersen érhető el vele. Elég, ha egy kicsit összenyomjuk vagy lereszeljük és már hozzá is adhatjuk öntetekhez, fűszerekkel, valamint balzsamecettel keverve. Kb. 11%-os rosttartalommal rendelkezik, amelyet a benne található inulin ad. Ezenkívül fellelhető benne egy édes prebiotikum, a frukto-oligoszacharid.

Egyik előnye, hogy növeli a gyomorban a Bifidobaktériumok jelenlétét, illetve antioxidáns hatású.

 

3.    Hagyma

Szinte mindennap fogyasszuk, hiszen a magyar konyha egyik kedvence. Főzve és nyersen is képes kifejteni jótékony tulajdonságait. Próbáljuk ki a reggeli omlettet vagy a zöld salátát egy kicsit feldobni vele. Szinte ugyanolyan rostok vannak benne, mint a fokhagymában. Ezek a frukto-oligoszacharidok erősítik a bélflórát, beindítják a zsírbontást és ellenállóbbá teszik immunrendszerünk.

 

4.    Zab

Nagyon egészségesnek mondható, ráadásul még nagy mennyiségben tartalmaz béta-glükán rostot is. A béta-glükán igazán szívbarát alkotórész, mely csökkenti a koleszterinszintet, szabályozza a vércukrot és kontrollálja az étvágyat.

 

5.    Lenmag

Rosttartalmának 20-40%-a emészthető rost, a maradék 60-80%-a pedig diétás rost. Nemcsak emésztésünket támogatja, hanem értékes Omega-3 és Omega-6 forrás is. 

Elolvasva: 1343 alkalommal Utolsó frissítés: kedd, 29 augusztus 2017 12:30

Írja meg véleményét

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. HTML kód használata nem engedélyezett!

 

Nem akarsz lemaradni? Kövess minket!

 

Az itt közzétett összetétel adatok cask tájékoztató adatok, az információk folyamatos frissítésén dolgozunk, de minden gyártói változást nem tudunk azonnal átvezetni. A tartalom szerzői jogvédelem alatt áll. A weboldal tartalma az üzemeltető szellemi terméke, amely kizárólag a vonatkozó törvényi kereteken belül használható fel. A cikkek megírása non profit jellegűek, nem volt befolyása a tartalmi részre egyetlen gazdasági társaságnak sem. A cikkben közzétett információk és adatok informatív jellegűek és szubjektívek. Előzetes írásbeli beleegyezés nélkül a weboldal tartalmi alkotóelemei sem nyilvános sem zárt adatbázisokban nem tárolhatóak. Beleegyezés megléte esetén sem változtathatók meg a weboldal tartalmi és formai alkotóelemei közzététel céljából, ill. azok nem használhatók fel a weboldal céljaitól eltérően.

Adatvédelmi tájékoztató

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.