Mi az a clean eating?

Készítette:  
Értékelje az írást
(1 Szavazat)

A hétköznapokban egyre többször találkozunk azzal a kifejezéssel, hogy clean eating. Egyre több követője akad ennek az életstílusnak és már itthon is nagyon elterjedt. Ez nem meglepő, mivel törekszik az emberi szervezet értékes tápanyagokkal történő ellátására és kialakítani egy egészsége életmódot.

A clean eating vagy magyarul tiszta étkezés valójában arról szól, hogy inkább az egyszerűbb ételeteket keressük, figyeljünk az adott élelmiszer eredetére, vagyis válasszuk a teljes értékű, valódi élelmiszereket. Azaz azokat, amelyek a legkevésbé dolgoztak fel, valamint amennyire csak lehetséges természetes formájukban vannak. Fontos, hogy ez nem egy diéta vagy fogyókúra, hanem egy életmód, életstílus.

Mi az a feldolgozott élelmiszer és mi tartozik bele?

Feldolgozott élelmiszernek számít minden, olyan élelmiszer, amelyet eredeti állapotát lényegesen megváltoztató élelmiszer-előállítási műveletekkel hoztak végső fogyasztásra kész állapotba. Tehát olyan hozzáadott összetevőket tartalmaz például, mint a cukor, zsírok, ízfokozók, tartósítószerek. De az almából történő almaszósz gyártás ugyancsak a feldolgozás fogalomkörébe tartozik.

Viszont nem feltétlenül tartozik minden ilyen étel a rossz kategóriába. Hiszen gondoljuk csak bele, hogy sokszor a feldolgozás folyamata segít fogyaszthatóvá tenni az adott alapanyagot. Például folyamatával eltávolítják a káros baktériumokat, toxinokat, vagy lehetővé teszik a fagyasztás és a konzervipar által, hogy a szezonján kívül is fogyasztani tudjuk az adott zöldséget vagy gyümölcsöt. Ezért a clean eating szerint az ultra feldogozott és gyors, fogyasztásra kész ételektől kell mindenképpen ódzkodnunk.

 

Hogyan étkezzük „tisztán”?

1.    Együnk feldolgozatlan vagy minimálisan feldolgozott élelmiszereket.

Feldolgozatlanok: a gyümölcsök és zöldségek, a szárított hüvelyesek, a magvak és a termelői tojás. Minimálisan feldolgozott: a finomított gabonák (teljes értékű tészták, kenyerek, zabpehely, quinoa, barna rizs), fagyasztott zöldségek és gyümölcsök, húsfélék, halak, olajok és zsírok.

2.    Kevesebb hús és állati eredetű élelmiszer fogyasztása.

3.    Csökkentsük a cukor bevitelünket.

4.    Figyeljünk a sótartalomra.

5.    Próbáljuk óvni a környezetünket is.

A clean eating igyekszik óvni a Földünket.  Figyelembe veszi azt, hogy egy brokkoli előállításához mennyi vizet hasznosít egy cég, vagy a húsipar mennyi energiát emészt el. Ezért válasszunk helyi, szezonális alapanyagokat.

6.    Mindhárom (szénhidrát, fehérje, zsír) makrotápanyag esetében őrizzük meg az egyensúlyt, ne iktassuk ki egyiket se az étrendünkből.

7.    Törekedjünk több kis étkezésre, folyamatosan stabilan tartva vércukorszintünket, megelőzve a túlevést.

8.    Kerüljük az olajban sült ételeket. Együnk sok nyers zöldséget és gyümölcsöt. Sütés helyett válasszuk a párolást.

 

Mik az előnyei a "tiszta étkezésnek"?

1.    Több energiánk lesz.

2.    Hosszú távon szolgálja az egészségünket, enyhítve a szívbetegségek kockázatát.

Azok a gyümölcsök és zöldségek, melyek magas C-vitamin tartalmúak, segítik megerősíteni az érhálózatunkat. Az egészséges zsírok pedig jótékonyan hatnak a koleszterinszintünkre.

3.    Támogatja mentális teljesítőképességünket.

Az Omega-3 zsírsavak révén javul mentális egészségünk, legyőzhető a depresszió és a lehangoltság.

 

 

 

Elolvasva: 829 alkalommal Utolsó frissítés: csütörtök, 10 augusztus 2017 15:45

Írja meg véleményét

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező. HTML kód használata nem engedélyezett!

 

Nem akarsz lemaradni? Kövess minket!

 

Az itt közzétett összetétel adatok cask tájékoztató adatok, az információk folyamatos frissítésén dolgozunk, de minden gyártói változást nem tudunk azonnal átvezetni. A tartalom szerzői jogvédelem alatt áll. A weboldal tartalma az üzemeltető szellemi terméke, amely kizárólag a vonatkozó törvényi kereteken belül használható fel. A cikkek megírása non profit jellegűek, nem volt befolyása a tartalmi részre egyetlen gazdasági társaságnak sem. A cikkben közzétett információk és adatok informatív jellegűek és szubjektívek. Előzetes írásbeli beleegyezés nélkül a weboldal tartalmi alkotóelemei sem nyilvános sem zárt adatbázisokban nem tárolhatóak. Beleegyezés megléte esetén sem változtathatók meg a weboldal tartalmi és formai alkotóelemei közzététel céljából, ill. azok nem használhatók fel a weboldal céljaitól eltérően.

Adatvédelmi tájékoztató

Weboldalunkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért elősegítéséért.
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.